23. maalis, 2021

Iloa DaCapo-kirjoista

Vallitseva pandemiatilanne on vaikuttanut koulujen ja päiväkotien, ja sitä myötä myös kielikylpy-yhdistyksen toimintaan. Normaalisti yhdistys on avustanut mm. koulujen ja päiväkotien retkiä ja leirikouluja, mutta viimeisen vuoden aikana toiminta on painottunut materiaaliavustuksiin. Yhdistys avusti Keskuskoulua uusien DaCapo-kirjojen hankkimisessa. Kirjat ilahduttavat nyt oppialita musiikintunneilla, kuten kuvassa näkyy 🙂

Seuraavassa erään kielikylpyopettajan mietteitä:

Kielikylpyopetuksessa kieltä opitaan monin tavoin. Varsinkin ensimmäisten vuosien aikana kielikylvyssä lapsi oppii huomaamattakin uusia sanoja ja sanontoja ruotsiksi erilaisten laulujen avulla. Vaikka lapsi olisikin vuorovaikutuksessa musiikin kanssa vapaa-ajallaan, ovat ne laulut ja kappaleet usein suomen- tai englanninkielisiä ja siksi onkin erityisen tärkeää sisällyttää opetukseen lauluja myös kielikylpykielellä. Kielikylpyyn soveltuvia ruotsinkielisiä laulukirjoja on hyvin rajallisesti ja siitä syystä juuri esimerkiksi Keskuskoulussakin käytössä oleva Da Capo-kirjasarja onkin ollut opetuskäytössä täällä jo vuosikymmenien ajan. Muistan yhä, kuinka aikoinaan itse ollessani kielikylpyoppilaana Keskuskoulussa, käytimme myös tätä kirjasarjaa.

Kirjasarjaan kuuluu kolme eri ikäisille suunnattua laulukirjaa. Monien oppilaiden "lemppari" on ollut juurikin tuo vanhimpien oppilaiden versio "Da Capo åk 5", mistä iättömiä, vuodesta toiseen pysyviä, kestosuosikkeja lauletaan yhä. Musiikki on yhteisöllisyyden lisäksi kielellisen kehityksen kannalta tehokas opetusmuoto. Kaikkien vuosien jälkeen muistan yhä ulkoa monien ruotsinkielisten laulujen sanat ja melodiat, joita aikoinaan musiikintunneilla lauloimme ja soitimme. Jokaisessa Da Capo-laulukirjassa on eri teemoihin luokiteltuja lauluja, kuten esimerkiksi joululauluja, eri juhliin liittyviä lauluja, suomenruotsalaisia klassikoita sekä melodioita musikaaleista ja elokuvista. Kirjoihin on sisällytetty myös musiikinteoriaa ja historiaa ruotsiksi kirjoitettuna tukemaan kokonaisvaltaista oppimista.

Kuten arvata saattaa, mikäli kirjoja käytetään jokapäiväisessä opetustyössä vuosikymmenien ajan, näkyy se myös niiden ulkoasussa. "Da Capo åk 5" -kirjat, joita aikoinaan itsekin sain käyttää, olivat jo niin huonossa kunnossa, että niiden käyttö oli mahdotonta. Vaasan Kielikylpy-yhdistys halusi tukea ja kannustaa vaasalaisten kielikylpyoppilaiden kielellistä kehitystä ja näin ollen ostivat Keskuskoululle 25 uutta Da Capo-kirjaa sekä tähän kirjaan perustuvan CD-levyn. Ja näin - reilusti yli 10 vuotta myöhemmin, pääsen itse omassa opetustyössäni tarjoamaan samoja musiikkielämyksiä, joita yhä muistelen lämmöllä, myös tämän päivän kielikylpyoppilaille.

Uusimmat kommentit

01.10 | 10:05

Pj. Susanna

Hallitus tarvitsee toimintaan uutta "verta" ja uusia ideoita... Tule nyt rohkeasti mukaan toimintaan. Voin luvata, että et pety

Yt,

05.05 | 08:47

LUMA vierailu oli Huvikummun päiväkotilasten vierailu 2/2020

05.05 | 08:04

Olette maksaneet Vaasan kaupungille avustusta LUMA-keskusvierailuun. Mille instanssille tämä kuuluu, jotta voin ohjata rahat oikeaan paikkaan

29.11 | 15:12

Kyllä, täältä löytyy viimeisin Vaasan Kielikylpyuutiset, joka on Vaasan kielikylvyn 30 vuotiaan taipaleen juhlalehti.

Olkaapa hyvä!